donderdag 19 januari 2017

Blog Confetti op Tafel: Knutselen bij Stef en Tim thuis met mama Bertine!

Knutselen; ik ben ermee opgegroeid. Uitnodigingen, traktaties, kerstkaarten, alles werd bij ons thuis met veel liefde zelfgemaakt en als klein meisje begon ik fluitend de dag aan mijn bureautje met tekenspullen.
Nu ik zelf moeder ben ligt ook ons huis bezaaid met stiften, glitterlijm, allerlei soorten papier, lege eierdozen, keukenrollen en glazen potjes. Want weggooien kan de juf in mij gewoon echt niet. Overal valt nog wat van te maken! Het virus is inmiddels al overgeslagen naar onze kleuter. Ons standaard grapje bij iedere lege toiletrol: 'Hé, die kun je nog gebruiken om mee te knutselen!'. De meest bijzondere creaties worden ermee gemaakt en werkelijk alles moet hiervoor uit de kast: de nietmachine, de perforator, lijm, touwtjes, prikpennen; niks is te gek en alles komt eraan te pas om een mooi kunstwerk te maken. Met voorbereide activiteiten of een doodgewone kleurplaat (helemaal niks mis mee wat mij betreft!) hoef ik niet aan te komen. Maar als onze kleine uitvinder zijn gang kan gaan, kan hij tijden zoet zijn. Op deze manier kan hij heerlijk zijn creativiteit en energie kwijt. En alhoewel ik me af en toe echt wel stoor aan de ontploffing op de keukentafel of de glitters die tot in de slaapkamer te vinden zijn laat ik hem zijn gang gaan. Hij wordt er blij van en leert onbewust ontzettend veel: twee vliegen in één klap!

Wanneer we wél bewust naar een specifiek resultaat toewerken is in december. Als juf weet ik hoe hartverwarmend het is om een klein (zelfgemaakt) cadeautje te krijgen en als moeder vind ik dat de mensen die jouw kind helpen groeien wel een bedankje verdienen. Dus gingen we op een koude, grijze zaterdag ochtend weer aan de slag. Kleuter kwam niet verder dan een kleurplaat (dit keer dus wel), maar onze peuter had wel zin om aan de slag te gaan! Dus werden de verf en kwasten tevoorschijn gehaald, mengde ik wat donker groen en kon de pret beginnen (ik heb altijd alleen primaire kleuren in huis en meng de rest zelf. Simpel, goedkoper én voor kinderen heel leuk en leerzaam). We verfden zijn handjes en stempelden voor de juffen twee mooie kerstbomen op A3-formaat. Even laten drogen, afmaken met wat stickers en voilà: een mooi kerstcadeau waar jij, je kind én de juffen plezier van hebben!

En als de verf dan toch op tafel staat kunnen de kids zich daarna nog even fijn uitleven! Want die kerstbomen werden natuurlijk nogal door mij gestuurd en zelf je handen verven en erop los stempelen is natuurlijk véél leuker. Zo zijn onze jongens nog een hele tijd heerlijk samen bezig geweest en ontstond er spontaan dus een schitterende activiteit met prachtige resultaten:

 
 

Hoe gek ik ook ben op Pinterest en al die fantastische knutsels die je daar tegen komt, experimenteren en kinderen zelf laten ontdekken en ervaren blijft het mooist en het meest waardevol. Gooi dus niks weg dit jaar, ruim de keukentafel leeg, trek ze oude kleren aan en kijk wat er gebeurt: zeker weten dat jullie heel veel plezier gaan hebben en mooie herinneringen zullen creëren; geniet ervan!

Dank je wel Bertine voor een kijkje bij jullie thuis!
En willen jullie wat meer zien van Bertine neem dan eens kijkje op www.lezenmetkids.nl 

Creatieve Groet,

Annie
www.confettioptafel.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten